Inclusie & impact


Voor sommige organisaties is Diversity, Equity, Inclusion en Well-being slechts een vinkje. Dat, terwijl uit recent onderzoek van Adviesorganisatie Accenture onder bijna 350 bedrijven, blijkt dat ‘inclusieve bedrijven’ in de afgelopen 5 jaar 1,6 keer meer omzet en 2,6 keer meer nettowinst behaalden. Daarnaast werden medewerkers binnen deze organisaties 25% productiever bevonden dan bij minder inclusieve branchegenoten. Cijfers die mijn belofte onderstrepen.
Een groot deel van de toekomstige generatie werknemers zal niet kiezen voor een baan als er binnen de organisatie niet op inclusie wordt gestuurd. In deze krappe arbeidsmarkt is een marktconform salaris niet voldoende. De medewerker wil zich gezien voelen, gehoord worden en deelgenoot zijn. Daarnaast betekent een recruitment proces zonder focus op inclusie dat een groot deel van de talenten bewust of onbewust uitgesloten wordt, iets wat organisaties in deze arbeidsmarkt niet kunnen veroorloven.
Een strategische keuze
Inclusie op de werkvloer is dus niet alleen een ethische keuze, maar ook een strategische beslissing die direct invloed heeft op de prestaties en het succes van een organisatie. Hieronder een aantal bewezen punten waarop bedrijven die investeren in inclusie er strategisch op vooruitgaan:
-
Het verhoogt productiviteit en innovatie
Bedrijven met een diverse en inclusieve cultuur hebben een breder scala aan perspectieven.
-
Zorgt voor een betere talentwerving en behoud
Een inclusieve organisatie trekt talent aan en behoudt medewerkers langer. Volgens een rapport van Glassdoor zegt 76% van werkzoekenden dat diversiteit een cruciale factor is bij hun beslissing.
-
Verbetert de bedrijfscultuur en medewerkerstevredenheid
Focus op inclusie zorgt voor hogere betrokkenheid en tevredenheid onder medewerkers. Dit leidt tot minder verloop, minder ziekteverzuim en een hogere motivatie, wat direct bijdraagt aan betere prestaties.
-
Sterkere klantrelaties en marktpositie
Bedrijven die diversiteit en inclusie omarmen, kunnen beter inspelen op de behoeften van een bredere klantenkring, door hun kennis en ervaring met verschillende doelgroepen.
-
Risicobeheer en compliance
Overheden en grote organisaties stellen steeds strengere eisen aan diversiteits- en inclusiebeleid. Door proactief met deze thema's aan de slag te gaan verklein je de kans dat de eisen in je nadeel gaan werken.
Kortom, investeren in inclusie is niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook een strategische zet die bedrijven helpt zich duurzaam te positioneren. Al is mijn grootste drijfveer niet de positie van bedrijven, maar de mensen die jouw bedrijf vormen. Mijn doel is dat men zich veilig voelt, zich kan uiten, gelukkig is en hun werk met veel plezier uitvoert. De positie is secondair.